Schitterende asfalt route - Reisverslag uit Gangtok, India van sanmick - WaarBenJij.nu Schitterende asfalt route - Reisverslag uit Gangtok, India van sanmick - WaarBenJij.nu

Schitterende asfalt route

Door: Mickel en Sandra

31 Oktober 2009 | India, Gangtok

Verslag van 22 oktober 2009
We staan om 5.30 uur vor een matig uitzicht op de Khangchendzodngna. Er is helaas iets teveel bewolking
We vertrekken op tijd naar een klooster om de Puja mee te maken (dienst van de monniken). Dit doen ze dagelijks om 7.00 uur, alleen vandaag net toevallig ergens anders.... "Geachte Motortrails......" Dit is ons stopwoord geworden als er tijdens de reis iets misgaat!
Wel ziet het klooster er prachtig uit. Niels kan erg goed vertellen over boedhisme en alle rituelen. Het moeilijk te onthouden maar het spreekt mij wel erg aan. Binnen mogen geen foto's worden gemaakt maar buiten ziet alles er ook prachtig uit.
We rijden de rest van de dag over een prachtige asfaltweg, waar ook heel veel gaten in zitten. Dat rijdt verradelijker dan de meest onverharde zandweg.
Ik ga nu staan bij gaten maar soms klapt het zo hard dat ik tegen de achtersteun aanbots. Het is dan ook helemaal verbogen.
De monteurs hebben het geheel weer recht gezet en later zelfs extra gelast.We hebben ok al een lekke band gehad, maar de montuers repareren alles weer.
Onderweg fotograferen we veel schoolkinderen. Ze zijn allemaal zo enthousiast. Ze dragen allemaal een uniform. Mickel gaat straks op onze school in groep 8 vertellen over onze reis en dan is het leuk om te zien hoe dat in India en Nepal gaat.
In de grotere dorpen hebben kinderen een rugzak voor de boeken en schriften maar in de afgelegen dorpjes dragen ze de schriften op hun hoofd!!
In principe mogen alle kinderen naar school maar op de goedkoopste scholen wordt slecht onderwijs gegeven. Daar verdienen leerkrachten maar 20 tot 30 euro per maand. Wie geld heeft kan zijn kind naar een betere school sturen. Kinderen leren ook Engels. Roepen allemaal Bye, bye!
Wanneer de kinderen te ver van school wonen en geen vervoer hebben
gaan ze niet naar school.

Dickie heeft nog moeite met het links rijden. Vooral in de bochten wanneer een tegenligger over zijn helft gaat, heeft Dick de neiging om er rechts langs te gaan ipv links. Dit leidt soms tot penibele situaties. Maar gelukkig kan hij heel goed motortrijden en is hij heel behendig. Zodat hij er op onmogelijke wijze toch nog goed langskomt!!!

We rijden in groep Gangtok binnen. Het is de hoofdplaats van Sikkim. Erg druk verkeer, dus goed opletten.

Joehoe, we hebben een prachtig hotel, heel schoon, heerlijke bedden.
Hier blijven we 2 nachten. Genieten!!

We zijn nog steeds niet ziek geworden en dankzij de goede keuzes van Niels eten we heerlijk. Ik dahct te zullen afvallen in India maar zoals het er nu uitziet.....

• 01 November 2009 - 20:59

Alfons:

Zie, geduld is beloond: lekkere bedden en rust en comfort. Prachtig, jullie verhalen!

• 11 November 2009 - 08:41

Chris:

Eindelijk goede beddden! Dat spreekt mij erg aan.